Standardy Ochrony Małoletnich Przychodni NZOZ Salus

 

 

 

NZOZ Salus Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

z siedzibą w Płocku przy ul. Zapłotek 30

KRS: 0000432235, NIP: 7742513187, REGON: 611052001

 

 

 

STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH

 

NZOZ Salus Sp. z o.o. realizując świadczenia opieki zdrowotnej na rzecz małoletnich, stosuje standardy postępowania mające na celu ich dobro. W związku z tym personel Przychodni traktuje małoletnich z szacunkiem oraz uwzględnia potrzeby dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel świadczeniodawcy wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel Przychodni, realizując powyższe cele, działa w ramach obowiązujących przepisów prawa, standardów i przepisów wewnętrznych Przychodni,  oraz w ramach posiadanych kompetencji.

 

Ilekroć mowa w niniejszym dokumencie o:

- małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną, która nie ukończyła 18 roku życia,

- Przychodni – należy przez to rozumieć przychodnie NZOZ Salus Sp.z o.o.

- personelu Przychodni – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Przychodni niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia, tj. zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, innej umowy cywilnoprawnej lub w oparciu o umowę współpracy, odbywającą staż lub praktyki w Przychodni,

- opiekunie – należy przez to rozumieć rodzica, opiekuna prawnego innego niż rodzic lub opiekuna faktycznego,

- przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica,

- opiekunie faktycznym – należy przez to rozumieć osobę sprawującą bez obowiązku ustawowego stałą opiekę na małoletnim.

 

I. Podstawa prawna wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich:

 

art. 22b pkt 2) ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich

 

II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Przychodni:

 

1.      Podstawową zasadą czynności podejmowanych wobec małoletnich przez personel Przychodni  jest działanie na rzecz ich dobra w ramach obowiązujących przepisów prawa

2.      Personel Przychodni stosuje w swoich działaniach wobec małoletnich następujące zasady:

- traktuje małoletnich z szacunkiem,

- zachowuje w kontakcie z małoletnim spokój i cierpliwość,

- okazuje małoletnim zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb,

- przestrzega praw pacjentów małoletnich,

- wyjaśnia małoletnim podejmowane wobec nich czynności,

- dba o bezpieczeństwo małoletnich,

- zapewnia małoletnim prawo do bycia wysłuchanym.

3.      Każda osoba z personelu Przychodni,  która ma świadomość, iż małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązana jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.

4.      Na badanie małoletniego należy uzyskać zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, a w przypadku małoletniego, który ukończył 16 lat należy umożliwić również małoletniemu realizację prawa do wyrażenia lub odmowy zgody na badanie.

5.      Badanie małoletniego wymagające rozebrania pacjenta małoletniego, oglądania małoletniego, dotykania ciała małoletniego może nastąpić wyłącznie w sytuacjach uzasadnionych medycznie.

6.       Podczas badania okolic intymnych personel medyczny Przychodni zachowuje szczególny takt i umiar, wyjaśniając w miarę możliwości małoletniemu oraz obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu lub opiekunowi faktycznemu potrzebę wykonania tego rodzaju badań oraz ich planowany przebieg.

7.      Podczas badania małoletniego należy zapewnić mu intymność odpowiednią do jego wieku, potrzeb i oczekiwań.

8.      Personel Przychodni nieustannie w ramach czynności podejmowanych wobec małoletnich zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

 

III. Katalog zachowań zabronionych:

 

1.      Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich (zarówno przemocy fizycznej, jak i słownej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki, lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.

2.      Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.

3.      Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź zawierającym elementy przemocy.

4.      Zabrania się wyśmiewani małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.

5.      Kontakt fizyczny z małoletnim nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.

6.      Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.

7.      Personel Przychodni nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem  świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.

 

IV. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego:

 

1.      Każda osoba z personelu Przychodni jest zobowiązana i uprawniona do reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda. Krzywdzeniem małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej małoletniemu. W szczególności za przejawy krzywdzenia małoletniego uznaje się naruszenie integralności cielesnej małoletniego, poniżanie, upokarzanie lub ośmieszanie małoletniego; groźby kierowane wobec małoletniego; praktyki manipulacyjne wobec małoletniego; uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez małoletniego podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja), dyskryminowanie małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.

2.      Źródłem krzywdy małoletniego może być zachowanie osób z personelu Przychodni, zachowanie rodziców lub innych opiekunów prawnych lub faktycznych małoletniego, zachowanie innej osoby bliskiej małoletniego, osób trzecich, a także innych dzieci.

3.      Niniejsza procedura ma za cel wspierać personel Przychodni w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta.

4.      Personel medyczny Przychodni winien kierować się świadomością, iż jako wykonujący zawody medyczne będąc odpowiednio przygotowany do stawiania diagnoz medycznych pełni jedną z najważniejszych ról w procesie rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletniego.

5.      Fakt zidentyfikowania u małoletniego symptomów krzywdzenia podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.

6.      Personel medyczny powinien zwracać szczególną uwagę na następujące potencjalne symptomy krzywdzenia małoletnich:

- fizyczne ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu małoletniego takie jak: rany, siniaki, poparzenia, skaleczenia, odmrożenia i inne ślady na ciele małoletniego,

- ogólny stan i kondycję małoletniego takie jak: zaniedbanie ciała i  ubrania, skrajne wychudzenie lub otyłość, stopień rozwój nieadekwatny do wieku, 

- zachowanie małoletniego, np. zachowanie nieadekwatne do wieku, nadmierne wyciszenie, strach przed opiekunem lub inną osobą, moczenie,

- zachowanie Opiekuna obejmujące m.in. : niespójne wyjaśnienia odnośnie okoliczności powstania śladów fizycznych na ciele małoletniego, brak zainteresowania stanem zdrowia małoletniego, niewłaściwe traktowanie dziecka, w tym stosowanie przemocy fizycznej lub słownej, pozostawanie Opiekuna pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,

- niepokojące wyniki badań.

7.      W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na oznaki stosowania wobec niego przemocy, personel podejmuje interwencję poprzez niezwłoczne powiadomienie Policji lub innych stosownych służb.

8.      W sytuacjach szczególnie niebezpiecznych, w tym w przypadku agresywnych zachowań Opiekuna, podejrzenia pozostawania Opiekuna pod wypływem alkoholu lub innego środka odurzającego, lub pozostawienia małoletniego bez opieki,  personel podejmuje interwencję poprzez niezwłoczne powiadomieni Policji.

9.      Jeżeli zachodzi podejrzenie, że krzywdzenie dziecka następuje ze strony  osoby z personelu, zgłasza niezwłocznie ten fakt w zależności od tego, kto z personelu dopuszcza się krzywdzenia, -  Pełnomocnikowi ds. ochrony małoletnich, bezpośredniemu przełożonemu, Zarządowi lub Policji.

10.  Każda osoba z personelu Przychodni podejrzewająca krzywdzenie małoletniego raportuje ten fakt Pełnomocnikowi ds. ochrony małoletnich.

11.  Za prowadzenie interwencji odpowiada Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich.

12.  W przypadku, gdy do ujawnienia krzywdzenia małoletniego doszło pod nieobecność Zarządu Przychodni oraz bezpośredniego Przełożonego, a sprawa wymaga pilnego działania interwencję prowadzi osoba, która powzięła podejrzenie krzywdzenia małoletniego.

13.  Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia o podejrzeniu. Zawiadomienie to sporządza Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich.

14.  Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.

 

V. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów:

 

1.      Standardy Ochrony Małoletnich podlegają przeglądowi nie rzadziej niż co dwa lata.

2.      Przegląd dokonywany jest przez zespół wyznaczony przez Zarząd. W pracach zespołu uczestniczy Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich.

3.      Celem przeglądu jest dostosowanie Standardów Ochrony Małoletnich do aktualnych potrzeb oraz wymogów prawnych.

4.      Z przeglądu sporządza się protokół, w którym dokonuje się oceny uregulowań oraz zgłaszanych zmian. Protokół przedkłada się Zarządowi Przychodni celem podjęcia decyzji w przedmiocie zmian w obrębie Standardów Ochrony Małoletnich.

5.      Zarząd nie rzadziej niż co dwa lata dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.

6.      Osoby z personelu Przychodni oraz małoletni i ich przedstawiciele ustawowi i faktyczni mogą przekazywać uwagi odnośnie obowiązujących w Przychodni Standardów Ochrony Małoletnich, które Zespół powołany zgodnie z punktem 2 ocenia pod kątem ich zasadności.

 

VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowani tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności:

 

1.      Wszystkie osoby z personelu Przychodni są zapoznawane z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich przez osobę do tego wyznaczona, a w razie niewyznaczenia takiej osoby przez bezpośrednich przełożonych.

2.      Zarząd Przychodni przeprowadza za pośrednictwem wyznaczonych osób audyty dotyczące znajomości Standardów Ochrony Małoletnich wśród personelu Przychodni oraz organizuje szkolenia z powyższego zakresu.

 

VII. Zasady i sposób  udostępnienia rodziców albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania:

 

1.      Standardy są dokumentem ogólnodostępnym i znajdują się:

a)         na stronie internetowej Przychodni pod adresem: medlifeplock.pl,

b)        na tablicach informacyjnych w budynkach Przychodni

 

2.      Każdy małoletni lub przedstawiciel prawny lub faktyczny małoletniego może otrzymać kopię standardów  rejestracji do wglądu.

 

VIII. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia:

 

1.      Zarząd wyznacza Pełnomocnika ds. ochrony małoletnich, do którego należy przyjmowanie wszelkich zgłoszeń od personelu Przychodni oraz osób trzecich o zdarzeniach zagrażających małoletnim. Dane Pełnomocnika znajdują się na tablicach informacyjnychw budynkach Przychodni.

2.      Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich odpowiada za udzielenie wsparcia małoletniemuw sytuacjach zagrożenia jego dobra.

 

 

IX. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

 

1.      Przychodnia prowadzi i przechowuje rejestr incydentów oraz zdarzeń zagrażających dobru małoletnich.

 

 

X. Wymogi bezpiecznych relacji między małoletnimi w Przychodni:

 

1.      Małoletni nie mogą podejmować w Przychodni żadnych niebezpiecznych działań wobec innych małoletnich, w tym przemocy fizycznej czy słownej.

2.      Małoletni krzywdzony w Przychodni przez innego małoletniego  lub będący świadkiem krzywdzenie innego małoletniego przez małoletniego ma prawo zgłosić ten fakt osobiez personelu Przychodni, a ta osoba zobowiązana jest do niezwłocznego podjęcia działań zaradczych, w tym zawiadomienia Pełnomocnika ds. ochrony małoletnich.

 

XI. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, ochrona małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie:

 

1.      Przychodnia nie udostępnia małoletnim urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu.

2.      Aby uchronić małoletnich przed nieodpowiednimi i szkodliwymi treściami, Przychodnia zaleca Opiekunom stosowanie blokady rodzicielskiej w przypadku gdy małoletni korzystaw wnoszonych do budynku Przychodni urządzeń elektronicznych.

3.      Przychodnia udostępnia małoletnim materiały przyjazne dla ich rozwoju.

 

 

XII. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:

 

1.      W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego, Przychodnia zawiadamia o tym odpowiednie służby celem zapewnienia wsparcia małoletniemu.

2.      Przychodnia współpracuje z organami władzy publicznej, które prowadzą postępowanie dotyczące krzywdzenia małoletniego, w tym przekazuje tym organom potrzebne informacje i udziela wyjaśnień dotyczących okoliczności danej sprawy.

 

 

Pełnomocnik ds. ochrony małoletnich

 

przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku

600-323-332

przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku
Logo przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku

24 264-84-90

Płock, Zapłotek 30

przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku
przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku
Logo przychodnia Salus Płock, przychodnia Salus w Płocku

Godziny otwarcia oraz kontakt

        Przychodnia Płock

 

Poniedziałek - Piątek

7:30 - 18:00

 

Niedziela i Święta

Nieczynne

 

Informacje dotyczące monitoringu

RODO

Standardy Ochrony Małoletnich

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna

 

Poniedziałek - Piątek

18:00 - 08:00 dnia następnego

 

Całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy

Kontakt

 

Telefon: 24 264-84-90

Kom. : 600-323-332

Email: info@salusprzychodnia.pl

 

Płock, Zapłotek 30

Strona stworzona przez multisub.pl